tisdag, oktober 28, 2008

En månad till nästa tenta.

Idag hade vi praktikerbesök. Var på en advokatbyrå (min grupp, fem personer) och pratade om jämställdhet, eller vi frågade om jämställdhetspolicyr osv. Självklart hade de både jämställdhetspolicy, mångfaldspolicy, föräldrapolicy, policy för att motverka sexuella trakasserier. Som alla advokatbyråer i hela landet. Så frågade vi om fördelningen kvinnor/män. Det var 50/50. Och det är ju bra, bland delägarna var det 17 män/2 kvinnor. Fast det beror väl på att delägarna är äldre och förr såg inte situationen ut så att det var tjejer som dominerade juristutbildningen. Som det tydligen är nu. Undrar vilka delägarna är om tjugo år på alla byråer. Jag väntar med nyfikenhet..!

Sedan gick jag till skolan för att läsa. Trodde jag. Läsesalen, med flera hundra platser var belamrad. Lägg märke till; belamrad - inte full. För människor "markerar" platser. Ibland hela dagar, med väskor, jackor, skolgrejer. Då är platsen tagen och man kan inte sätta sig där. Så kan det se ut, en rad med fyra platser, varav EN plats är "upptagen på riktigt" då någon sitter där. I-landsproblem? Javisst, i hög grad.. Jag tycker det är helt okej att lämna grejer för att gå och käka lunch. Äta bör man, annars dör man - och sin dyrbara plats i läsesalen vill man icke bli av med, inte heller jag. Men där går gränsen. Inte låta grejer ligga från 8-15 för att sedan sätta sig en halvtimma eller så.

Så såg det ut, klockan var inte ens halvtolv och det var belamrat. Jag gick vidare till KTB (KursOchTidningsBiblioteket tvärs över gatan) för att prova lyckan i deras Fem Läsesalar. Alla var fulla där med. Så vandrade jag runt planlöst och undrade hur sjutton jag skulle finna ro och tystnad att läsa. Gick ut i trappen för att gå till fjärde våningen. Fastnade halvvägs (nej inte bokstavligen FASTNADE) i ett fönster. Jag satte mig på en fönsterbänk, kall marmor, inte så bred. Lutade mig mot en obekväm fönsterkarm. Satt så i nära tre timmar. Fick läst.. 25 sidor :S Sen fick jag i mig sen lunch, satte mig i en korridor i skolan en stund och försökte lite till. Gick hem vid fem.

Nu är jag redan stressad över nästa tenta. En månad kvar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida