söndag, november 19, 2006

Ebba - du är fantastisk.

Jag fryser mindre = tack vare all god MAT
Jag kan tänka aningens aningens klarare = m a t
Jag är gladare =mat.

jag går inte upp = mat...

gah. Det är EN person som berättat för mig hur mycket jag behöver för att gå upp. Och det är ingen inom sjukvården.

Jaja, jag funderar iaf seriöst på att börja äta macka till mellanmål för det går ju inte det här. Konstant mätt och inte ett gram uppåt - dock neråt :S

Så jävla frustrerande när man väl tagit klivet att öka på maten så mycket att det inte hjälper - att trots ingen träning + mer mat SÅ GÅR MAN INTE UPP. Alldeles först kändes det bra, skönt att veta att man inte går upp till en oformlig massa av den där större portionen mat eller extra äpplet. Nu börjar jag redan tröttna. Funderar på att be mamma ta undan vågen så jag slipper bli så besviken, sur och irriterad. För oavsett VAD jag väger får jag värsta olustkänslan. 1 hg upp och jag blir rädd, 1 hg ner och jag blir sur. Inget duger.

anledningar til att gå upp: (hittat en ny)
få snyggare händer. Mina blodådror syns lika tydligt som på min mammas händer, och hon är snart 50.. Det är inte så snyggt.. Dessutom är dom torra.
Och månaderna kryper. Snart max FEM månader på mig att gå upp. 8-9 kg. Klart jag fixar det.. MER än 1,5 kilo i månaden. Det kan funka. Synd att jag är en sådan ihärdig motståndare till näringsdrycker. Och all annan flytande dryck som inte är vatten/kaffe. Aldrig mjölk till maten, det smakar inte gott. Och juice känns så.. onödigt?

Hej då äckliga händer, hej då benig rumpa, hej då ryggknotor, hej då torrt sprött hår, hej då spruckna naglar, hej då huvudvärk, hej då hjärtslag i huvudet som gör att man inte kan sova, hej då hugg i hjärtat hela tiden, hej då miniräknare i huvudet (även om jag nog får dras med dt en tid framöver), hej då "nej jag kan inte fika/luncha/göra det och det" med någon jag VILL träffa p.g.a. matångest.

Hej underhudsfett som gör min hud snyggare, hej mens, hej spring i bena, hej LUSSEBULLE, hej kaffe med mjölk, hej tjockare hår, hej jämna naglar, hej nya initiativ, hej glada friska tankar, hej alla som jag missat och dissat flera gånger om p.g.a matångest, hej fyllor som mitt sega hjärta klarar av.., hej löparskor och kolhydratspåladdningar och rejäl träningskrubb, hej gruppträning på gymmet, hej ork och mat jag inte vågar äta nu, hej ett långt liv med barn och fru.

Jag älskar sånt här, listor och ebbamotivation, svårt att omvandla det till praktik, svårt att äta mer än vad som förväntas av mig, svårt att bryta mig ur mallen mina föräldrar bestämt, vad som är "lagomt" med mat och vad som är "för mycket mat", min kropp kräver mycket mat, och jag ska skita i vad dom tycker är för mycket, lyssna till min kropp. Mitt hjärta kräver mat för att jobba upp pulsen.

Aldrig mer akuten och EKG, aldrig mer fem rör med blodprov och läkare som säger att man ljuger om det man berättar. "Nej du äter inte alls fyra gånger per dag, då skulle du vara normalviktig". BLÄ.

Hej friska tankar
hej friska tankar
Hej friska underbara resonemang!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida