lördag, september 01, 2007

helg+tand


Aj jag har ONT. Första vågen av smärta (har gått på starka receptbelagda mediciner i snart ett dygn) börjar ge sig.

Vad har jag då lyckats åstadkomma som vållar denna smärta kan man undra. Jo igår då var det cocktail. Det var jättetrevligt och vi drack vin, findrinkar och någon gång började vi ju även skotta. Brukar bli så. Jag har inte druckit sen nån gång i mitten av resan så det var ju trevligt. Vi dansade och hade det finfint. G, cocktailpartyts huvudperson visste inte om händelsen utan blev överraskad. Jag, H, H hjälpte V att fixa iordning. Sedan kom det väl tio personer till och sen G. Han åker ju till Kina så han skulle firas. Känner inte G så bra, men han är trevlig. Hursomhelst. J hade med sig absint från Paris eller "bara 55%" som han sa.. Jag var ju på kanelen, men inte såpass överförfriskad att jag inte kunde hålla balansen. Jag satt och pratade med S i soffan, då hände något (nu vet jag inte riktigt vad och ingen annan heller) men på något sätt föll jag. Huvudstupa. Mot det hårda trägolvet. Jag tog inte emot med händerna och hade öppen mun. Den vänstra framtanden lossnar, eller den "hasar ner" en halv centimeter (det är mycket i sammanhang med munnen). Jag minns egentligen inte så mycket alls. Smärta minns jag. Att det blöder över golvet, järnsmak i munnen, att det gör så jävla ont. Fosterställning och smärtasmärtasmärta. Har aldrig varit med om något liknande. Eller jo. Men inte samma sak. Se nedan. Mina fina kamrater fixar taxi och på något sätt kommer vi till axessakuten med den. Jag minns att det kändes som om jag skulle dö. Det låter överdrivet, men jag var inte logisk någonstans, hyperventilerade. Kanske därför jag inget minns, (chock?) Jag tror jag blodade ner Js skjorta. På akuten fick jag starka piller som jag inte minns att jag tagit men uppenbarligen hjälpte H mig med det. Läkarn sa att inget fanns att göra förrän på morgonen då tandakuten öppnade.. Jag minns ingenting hur vi tog oss till H och grejer heller. Jag minns att det kändes som att drunkna med andning som om varje andetag var det sista.

Jag stupade på Hs madrass och såfort jag la mig ner somnade jag, med blodig mun and all. Märkligt. Kanske tablett i kombo med utmattning. Vaknade på morgonen med blodig kudde, såg äckligt ut. Blod överallt, att munnen kan blöda så mycket. från en tand liksom. Tanden satt kvar på morgonen. Men lös var den. H ringde tandakuten och bokade tid till mig. Så jag fick åka dit, möts av mamma och pappa. Pappa hade den där förmanande "jag är far, du är dotter"-blicken. Som om jag var tre eller så. Men jag ignorerade det. Fint av dom att sitta med under hela besöket. Förfärligt. Först kom tandläkarn, han såg inte ut att vara en dag över 20. Bara det gjorde mig nervös. Sen att han skakade när han hanterade de fyra eller fem bedövningssprutorna jag hade i munnen gjorde ju inte oron mindre. Tur att jag fortfarande gick på smärtstillande, lite lugnande tror jag det var i allafall. Efter alla sprutorna så tryckte han in tanden på plats igen, berättade vad som kunde hända, den kan vara död - isåfall väntar månader av jobbigheter med ny tand, skruv i munnen osv. osv. Eller så tar det tre veckor för den och läka men jag måste ändå rotfylla den. Vet inte vad rotfyllning är ens. (jo det hörs ju på namnet, men HUr går det till?)

Sen åkte jag hem med nytt recept på starka citadon och något matt. Hela munnen är helt svullen (överdelen) och jag kan inte stänga den. Har svullnat rejält senaste timmarna (bilden är mycket förmildrande, då jag tog den när jag kom hem ungefär), nån gång vid halv ett.

Det går inte att äta fast föda. Har gjort så gott jag kunnat med smoothies, tomatsoppa och mjölk (blä). Men det är svårt. Tre veckor klarar jag väl, men kusinen min fick ju byta en framtand och hon åt dåligt under en längre period. Så kan man ju inte ha det. Inte jag i allafall. Men det löser sig.

Tja, så jag har bara slappat idag, känt mig ledsen lite, men glad med. Coctailgrejen var himla lyckad innan det där hände. Roliga människor, härlig stämning.

Ja det var den långa historien om skadan i min mun.. hehe. (ja jag märkte att det blev mer)

Ikväll kom J, H, H, L och A hem till mig. Gullungar, dom var så fina med mitt hyperventilerande, nerblodande och knep. Stackars H skulle jobba fem timmar idag, och fick väl knappt nån sömn då allt det här hände..

Vi drack te (jag kunde inte dricke, kan inte sluta munnen kring något. allt rinner ut över hakan, får ta sked och trycka ner den mot halsen, svälja direkt typ). Och åt bullar. Jag är bullsugen, men men. vill jag behålla tanden får jag hålla mig till flytande tyvärr. Sunes jul kollade vi på och fick låna den av H också, så jag ska ta det mest lugnt i veckan. Blir inget tränande för mig medan det här pågår. Går nog inte med all extra energi man ska ta in och så. Men det är dubbelt. Mår ju bra av träning men jaja. Blä för tandskador helt enkelt.

Imorn är det pensionärsdag som gäller, kaffe (med sked) och fint väder hoppas jag. Och jobba måste jag med. humhum

Känner mig helt av, lollig och allmänt matt. Har skrattat mycket idag, först imorse med blodmunnen, sen ikväll med kamraterna, det gör inget att jag sitter och är ful med läpp som är två kilo tung och skräckfilmsmun, jag har iaf roligt. höhö. Jag lämnar ämnet munnen ett slag. På måndag gör jag halkan. Hur ska det gå. Idag meddelade mamma att hon och pappa nog åker till grekland den trettonde september och är borta en vecka. jaha..humhum.

Nu ska jag sova. Hoppas tanden sitter kvar imorn.

4 kommentarer:

Blogger meva sa...

haha men vännen, jag kan inte annat än skratta lite. Fast usch jag tycker väldigt synd om dej, så jäkla jobbigt!! Men kommer det att läka ihop?
Jag har varit bortrest nu i Paris och mår nu som en prinsessa, peppad på att ta tag i hösten och livet.
Kram och ta hand om dej och din mun!

9:58 fm  
Blogger Felicitas sa...

Usch, det där lät riktigt läskigt!! Hoppas att det läker ordentligt och att det snart gör mindre ont.. =( KRAM!

10:18 fm  
Blogger Anna sa...

men fy - stackars!
blä för flytande föda så himla länge.. vilken variation... ta det lugnt med den flytande varianten som heter "sprit" under denna tid ;D
kramen!

9:54 fm  
Blogger ceppo sa...

meva: Ja man får faktiskt fnissa lite åt eländet :) känns helt okej trots smärta och grejer. Jag hoppashoppas att det läker, annars har jag några fula månader framför mig, med en g´lugg som ska läka ihop och sedan en fusktand (vill INTE). ÅÅH paris denna underbara STAD. jag älskar den, visst var det underbart, vad gjorde du?? ja ta tag i livet nu och må BÄST! Det förtjänar du hjärtat! puss

felicitas: tack för pepp <3 det blir nog bra, hoppas jag :) har aldrig vart med om liknande. kramen på dig!

ja, flytande föda är riktigt tråkigt. Älskar keldas tomatsoppa men man blir så fruktansvärt SLÖ utan riktig mat. Jag orkar inte det, avokado funkar bra som tur är så jag längar. Ja det får inte bli mycket alkohol denna månaden alltså^^ hehe. Mina kamrater tyckte att jag skulle dricka vin med sugrör. höhö.. puss!

1:30 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida