lördag, maj 31, 2008

Studenten!


Vilken dag!
I onsdags sov J här, jag var fruktansvärt nervös och kunde inte sova. Varför är man nervös dan innan studenten? Jag oroade mig för allt, att jag skulle snubbla på utspringet, få oväntat låga betyg eller lyckas förstöra klänningen, SOM BLEV FIXAD!

Ja kära vänner. Jag gick till min sömmerska och nästan grät. Fast hon absolut inte hade tid med det (hon hade en brud nästa dag) och jag sa att "jag tar studenten imorn och vet inte vad jag ska göra". På fyra timmar fixade denna fantastiska människa hela klänningen och allt. Det var komplicerat arbete, min sykunniga mamma trodde inte att det skulle gå att ordna. Och vad tog hon? Femtio kronor.. ska gå dit med blomma och kort när jag kommer från Js mormor!

Ja i allafall, vaknade inte så utvilad den morgonen (studentdagen) duschade, gjorde mig iordning. Hade lite ont i halsen också. Sen begav jag mig till skolan. Väl där champagnefrukost med underbara klassen, sen in i klassrummet. Få genomgång om vad som skulle hända under dan. Därefter var det sportsalen, vi sjöng idas sommarvisa, studentsången. Skolan delade ut sitt eget stipendium, en elev i varje klass (grattis A - det förtjänade du!) sen höll rektorn ett tal. Det satt en jobbig klass bakom oss och blåste i höga visselpipor.. Sen gick vi till klassrummet, skrev i varandras mössor och därefter var det skollunch! När vi satt där och åt skulle stipendium delas ut. Representanten från advokatfirman gick fram och sa i mikrofonen "Vi har nu ett stipendie att dela ut, de andra två har redan tilldelats det. Vi vill be Ebba från TA3 att komma upp på scenen". Det kändes inte verkligt, inte alls. Hundratals studenter satt och applåderade (mig!) och min älskade klass började skrika "ebba ebba". Jag vågade inte titta ¨på någon för tårarna var i ögonen, nere från scenen sa min lärare att vi skulle gå ut och ta kort, väl utanför matsalen började jag lipa. Det var lite pinsamt. Rektorn klappade mig på ryggen och sa att "det var fina betyg du hade, de måste du ha kämpat för" och sedan kom de två andra stipendiaterna. Vi tog kort utomhus och sen gick jag in och gulliga klassen gratulerade.

Detta stipendiet är alltså ett stipendie som riktar sig mot juridikstuderande, jag måste påbörja studier inom juridik det närmsta året för att få det, dt är på 10 000 kr. Pengarna betyder inte mycket, det är sommarnotarieplatsen som gjorde att jag blev intresserad. Efter tre år på juridikprogrammet får man nämligen en plats över sommaren på den byrån. Så häftigt!

Därefter var det klassrummet och få betyg. Sen så laddade vi upp för utspringet. Vi stod och höll om varandra, sjöng interna klassvisor och var nervösa. Sen skrek vår lärare i megafonen att TA3 skulle ut, vi sprang upp på scenen, stod och hoppade ett tag och därefter ut i havet av tusentals människor för att försöka hitta familj. Letade länge innan min moster fick tag på mig. Sen de andra, fick tusen blommor runt halsen, kort togs och jag letade efter grabbarna. De hittade oss så småningom, visade mamma pappa och släkten stipendiet, de blev jätteglada. Sen åkte jag, H, H och L in till stan för att cykla när resten av klassen åkte flak. Vi hade bränt ett bra blandband och cyklade runt ett tag, sen cyklade jag hem (fick antal grattis på vägen) och väl hemma till studentmottagningen var mina vänner här och släkt. Jättegod buffé, champagne och glädje. Fick fina studentpresenter, en bärbar dator och datorväska, ett arvegodssmycke, massa blommor, pengar och presentkort. Mycket trevligt, sen drog mina vänner vidare till annan vän och jag var kvar, H och L dök upp och det var trevligt. Sen åkte vi till H innan studentfesten. Jag drack mycket vin och vi gav oss av till festen.

Alla var där, vi dansade till klockan två sen stängde det och jag var så trött. Sov hos J och vaknade upp igår med jordens värsta bakfylla. Låångsam dag, gick en promenad med J, tänkte en hel del. Min syster hade vart med dagen innan, också på studentfesten (Hon har ju inte varit på en sån innan) och hon gick hem med L av alla människor. Det kändes inte bra, och jag var riktigt arg hela dagen. Min syster kom in till mig sent igårkväll och sa att hon och L inte gjort det (det visste jag redan) men att de "pratar och haft det mysigt och att hon inte tänkte sluta träffa L"(fast det var första gången dom sågs). Jag må vara självisk, men jag vill inte ha samma umgänge som min syster, och min syster kan vara hemskt charmig, tittar alla djupt in i ögonen, är småexentrisk och rolig. Kunde inte somna, fick ett sms från L, han ville prata. Vi gick en promenad, han bad om ursäkt och sa att vi är ju nära vänner och han skulle aldrig sätta det på spel. Jag frågade om han tänkte börja hänga med min syster. Det tänkte han inte. Det känns bra.

Ibland är det som om jag är den gråa versionen av mig och min syster. All blir liksom "Hänförda" av henne. Men dom har inte växt upp med henne, jag älskar henne osv men jag vill ändå ha mina kompisar (här skulle min syster säga något om att "Ebba man kan inte ÄGA en annan människa". L och jag pratade lite till innan han tog sista vagnen hem, jag gick hem och la mig. Vaknade idag, förkyld :( Klockan 17 åker jag och J tåg till Överkalix. Framme om ett dygn. Ska bli så roligt!

Jag är så glad över stipendiet, jag kan inte riktigt förstå det faktiskt..! De andra två som fick det gick jurídikinriktningen på vår skola, man får det också om man har betyg som skulle kvalificera sig. Jag hade 18.83 i snitt! Tufft..! Jag är så himla glad och det känns så roligt att dom tror på¨mig, att jag har potential!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida