torsdag, maj 24, 2007

Maj är en dålig månad det här året


Skärp sig ebba säger jag bara..!
Igår övningskörde jag med pappa. Körde den andra bilen (brukar köra en ny saab, som man får kliva på gasen på typ för att den ska rulla), nu fick jag köra den lilla kian, som reagerar såfort man tänker på att använda gasen, och när man väl nuddar tåna lätt lätt lätt vid gasen så SCHWUSH säger det och så vidare. Pappa var irriterad - jag körde så kasst, jag var vid mitt vanliga sorge-humör (VAD ÄR DET HÄR?), vi åkte och köpte frukt och grönt efteråt. Jag tappade ut en hel stor påse med äpplen utöver hela butiksgolvet. Jag plockade upp och la hälften i ny påse, sen lyfte jag på den gamla påsen och då ramlade alla ut igen(!). Jag plockade upp och sa till pappa att "nu går jag". Jag bara gick, hem till min säng, la mig och grät. Länge. Pappa kom hem. Han var arg/sur/irriterad. Jag såg ut som ett rödgråtet irritationsmoment. Han sa/skrek att det inte var så jävla lätt att ha en matkrånglande unge. Som om det här handlade om mat då eller? Det gjorde det ju inte! Inte för ett ögonblick. Förövrigt är man väl "unge" i åldern 2-4 typ?

Jag gick upp och fortsatte gråta. Jag hulkade. Allt kändes så himla mulet, hittade liksom inte ut ur det där ledsna. Sorg. Det känns som en konstig sorts sorg. Och ego samtidigt. Jag har inte förlorat någon som står mig nära, jag har alla mina basbehov uppfyllda, varför känner jag sorg för?

Mamma kom hem efter ett tag, hon la sig bakom mig och höll om mig. Jag hulkade. Kände mig väldigt liten plötsligt (jag är 18 i övermorgon - jag borde ha jävligt bråttom att få vuxenheten att sitta där den SKA). bråttombråttom eller vad? Vi pratade, mamma pratade, jag gråtpratade. Hon sa att "men ebba, tänk så länge du höll inne på alla ledsna känslor - du kanske känner såhär ett par månader eller så, det som finns uppdämt kanske släpper nu". Och oj vad klok min mamma är. Jag grät över mina betyg. Över att jag inte har flyttat hemifrån. Över hur viktigt det är att jag presterar i skolan och varför funkar det bara sådär för?

Vi bestämde oss för att äta ute jag och mamma. Vi cyklade till masala (indisk restaurang), jag åt tandoorigrillad fisk, naanbröd och yoghurtsås. Jättegott. Tänk vilken tur att mammor finns.

Idag så gick föreställningen sådär. Vi har en ikväll också. Det är ju barnteater vi visar upp nu. För knoddar mellan 3-6 år. Det är roligare än vuxenpublik. Direkt respons.

Körde på körskolan idag, i 1,5 timmar. Det gick ganska bra. Backade in på en parkeringsruta mellan två bilar, och det gick bra.

Imorn ska jag dit och plugga teori efter min föreställning som är mellan 10.oo-10.25 Mycket ledig tid denna veckan. Att ägna åt skittrista saker som ledsenhet. Men imorn är det i allafall dags för festival. Det känns ganska bra faktiskt. Behöver kanske komma bort ett par dagar.

Idag fyllde gulle-H år. Jag köpte lite blommor och ett pensionärigt kort igår. Så jag kom ihåg att ta med dom idag. Hon är så söt och en glädjespridare.

Nu ska jag packa lite, sedan svara på kommentarerna i förra inlägget.

1 kommentarer:

Blogger Felicitas sa...

Din mamma verkar vara väldigt klok.. Glad att du har henne!! Kram till dig och jag hoppas att det känns bättre snart.

7:17 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida